Tematyka informatyczna Witryny internetowe

Domena Twojej firmy ma znaczenie. Dowiedz się jak ją wybrać

W toku ostatnich trzydziestu lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę internetową. A pierwszym krokiem ku temu jest wybór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Marki o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. gdansk.pl, jaworzno.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .ru (Rosja) czy .fi (Finlandia), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo postawić na bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są także rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z działalnością gospodarczą, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .gov, .org, .blog.

Dobrze przeanalizuj również wybór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj należy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli marka istnieje już w świadomości klientów, warto wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, żeby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów sądowych.