Bezpieczeństwo i ochrona Technologie Tematyka informatyczna Witryny internetowe

Zabezpiecz swoją stronę certyfikatem SSL

Na początku XXI w. kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych firm. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być strzeżone, rozpowszechniło się używanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już standard.

Dlaczego certyfikaty SSL są obecnie wymagane?

Współcześnie większość świadomych internautów zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu za pomocą karty kredytowej, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, szkoły, kliniki, urzędu, stowarzyszenia czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, podnosi zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy zabezpieczyć. Certyfikat SSL Wildcard chroni pojedynczy adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Popularny certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, zda egzamin w przypadku niedużych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla stron korporacyjnych, branży e-commerce i organizacji pozarządowych.

Zastosowanie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję witryny

W ostatnim czasie znaczenie certyfikatów SSL wzrosło także z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest aktualnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie groźne dla internautów (w pasku adresu przeglądarki widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego też czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niesłychanie istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podwyższeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą witrynę, nieważne czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL jest wymagane.